Januar UDSALG: Brug koden Happy 2025 i indkøbskurven (kampagnefeltet) og få 25% EKSTRA rabat ved køb over 1.000 kr.

Whey protein pulver – hvor sundt er dit protein pulver?

Skrevet 01-06-2011 af Alun Biggart - Print - Send til en ven -

Whey protein pulver – hvor sundt er dit protein pulver?

Er Whey protein pulver virkelig godt for dit helbred? Ja og nej, det er meget vigtigt at være opmærksom på flere ting, når du køber Whey protein pulver: Bl.a. må du finde ud af, om dit Whey protein pulver ( valleprotein ) er frit for usunde tilsætningsstoffer og hvordan det er forarbejdet. Sådan vælger du et sundt Whey protein produkt.


Whey protein tilskud markedsføres ikke blot som nøglen til bedre præstationer og stærkere helbred, fabrikanterne påstår også, at ved at bruge deres Whey protein også kaldet valle protein produkter vil du opleve fantastiske resultater inden for alt fra styrke, udholdenhed, muskelstørrelse, energiniveau, ja selv med fedttab.

Men kan disse Whey protein pulvere, barer og shakes virkelig leve op til alt dette? Er disse mirakelprodukter med Whey protein virkelig så sunde for os, som fabrikanterne vil have os til at tro?

For at du kan træffe sunde valg hvis du vil købe og bruge Whey protein pulvere eller andre protein produkter, er du nødt til at vide mere om protein, herunder:

• Hvad er protein?
• Rigtig mad vs. Whey protein produkter
• Hvad er Whey / valle og hvor kommer det fra?
• Hvordan fremstilles Whey protein?
• Hvordan bruger man bedst Whey protein produkter?

Denne artikel vil ikke blot tage alle de pointer op, som du bør overveje før du køber et protein produkt, den vil også give dig insiderviden om proteintilskud og dermed vise dig, hvordan du vælger et Whey protein produkt uden risiko, hvornår du kan bruge det, og hvordan du opnår de resultater i forhold til træning og helbred, som du ønsker.

Læs denne artikel omhyggeligt, skriv dig pointerne bag øret og du vil blive træningscenterets ekspert, hvad angår Whey protein.

Hvad ved jeg om protein produkter og hvorfor skal du tro på mig?

For 13 år siden startede jeg Promax protein som et søsterbrand til Maxim. Promax blev hurtigt det største protein brand på det danske marked.

Gennem min tid i Maxim-Promax steg vort salg af protein produkter eksponentielt fra et stort rundt nul til en stor procentdel af firmaets totale omsætning på 26 millioner kroner i 2005, hvor jeg forlod Maxim-Promax.

At sælge et firma, du har startet fra scratch, er aldrig nemt, men jeg kunne ikke lukke øjnene for det faktum, at jo mere jeg researchede i de ingredienser, der bruges i protein og i anden såkaldt sportsernæring, desto mere blev jeg i tvivl om deres uskyldighed og bekymret over deres konsekvenser.

Det kom til et punkt, hvor jeg selv stoppede med at bruge proteinpulver og ikke længere kunne anbefale det til kunder, og derfor var den eneste rigtige beslutning for mig at sælge og komme ud af virksomheden.

Så i denne artikel vil jeg dele alt det med dig, som jeg lærte ved at arbejde sammen med nogle af verdens største leverandører af Whey protein pulver:

Hvordan proteinpulver fremstilles, hvilke ingredienser, der bruges til at gøre proteinpulver nemt at blande op og til at få det til at smage godt, og hvordan du sikrest vælger et Whey protein produkt. Men før vi kommer så langt, er det en god idé at lære lidt mere om protein, og hvorfor det er så vigtigt for dit helbred.

Hvad er protein?

Protein kommer fra græsk og betyder “allervigtigst” fordi det danner grundlaget for alt liv. Hvis du suger alt vandet ud af en slank og veltrænet krop, er over 50 % af det, der er tilbage, protein.

Den genetiske struktur af hver celle i din krop består af protein. Dine muskler, din hjerne, din hud og selv den hæmoglobin, der transporterer ilt rundt i din krop, er af protein. Faktisk kontrolleres enhver kropsfunktion fra et blink med øjet til en større sportspræstation af tusindvis af forskellige enzymer – og alle enzymer er proteiner.

Vidste du også, at mere end 98 % af molekylerne i din krop, herunder i muskler, organer, tænder og knogler fornys hvert eneste år?

I løbet af den sidste måned er din hud og dine slimhinder blevet fuldstændigt fornyet.

I løbet af de sidste tre måneder har du fået en helt ny blodforsyning.

I løbet af de sidste 6 måneder er enhver proteincelle i dine muskler blevet fornyet.

I modsætning til fedt og kulhydrater har din krop ingen proteinreserver, den kan tære på. Kroppen genopbygges dag for dag udelukkende af det protein, du indtager.

Betyder det så, at hvis du spiser dårligt protein som fra f.eks. fast food, vil du bygge dig en ”skraldekrop”? Ja, for hver gang du spiser en fødevare af dårlig kvalitet, indgår den i din kropsstruktur. Du kan ikke løbe fra det faktum, at du bliver hvad du spiser!

Både proteinet i fødevarer og i din krop består af små molekyler kaldet aminosyrer. Ligesom alfabetets bogstaver kan kombineres til tusinder af ord, kan de forskellige aminosyrer kombineres til utallige proteiner.

Din krop kan danne 21 af aminosyrerne, men den kan ikke danne de 9 aminosyrer, der kaldes de essentielle aminosyrer. Alle de essentielle aminosyrer må tilføres din krop via den mad, du spiser.

I dag er det de færreste mennesker, der spiser den mad, deres kroppe er skabt til at leve af, nemlig frisk økologisk kød, fisk, grøntsager, frugt, nødder, æg osv. De fleste moderne fødevarer er kraftigt forarbejdede for at få længere holdbarhed og er faktisk ernæringsmæssigt døde, eftersom de kun indeholder få, hvis overhovedet nogen næringsstoffer.

Derudover er de ofte propfyldt med simple kulhydrater (med et højt GI – glykæmisk index), for meget af de forkerte fedtstoffer (transfedtsyrer), for få af de essentielle fedtsyrer og for få fibre.

Samtidigt er mange mennesker kronisk dehydrerede fordi de drikker for lidt vand eller de forkerte drikkevarer. Alt dette gør, at de færreste får nok protein i deres daglige kost.

Det er værd at bemærke, at vore forfædre, hvis naturlige kost var langt sundere end en gennemsnitlig moderne kost, indtog 25-35% af deres kalorier fra protein, hvilket er dobbelt så meget som det daglige proteinindtag, der anbefales af sundhedsstyrelsen og som de fleste mennesker indtager i dag!

Vores dårlige kost har konsekvenser. Vi bliver federe og mere usunde, og når du er overvægtig, har du mindre energi, større risiko for at udvikle sukkersyge, hjertesygdom osv.

Forekomsten af overvægt og fedme stiger hurtigt, og derfor er Whey protein ikke længere forbeholdt sportsudøvere til at komme sig oven på træningen, men er også ved at blive mere udbredt blandt alle de mennesker, der ønsker et varigt fedttab og som har fundet ud af, at det i så fald er essentielt at vedligeholde eller øge sin muskelmasse.

Men før vi ser på fordelene og ulemperne ved Whey protein, så lad os se på kilden til Whey (valle): Mælk.

Bør mennesker drikke komælk?

Den mælk, du finder på hylderne i supermarkedet, er ikke den slags mælk, som du og jeg er skabt til at drikke.

Mennesket er det eneste væsen, der drikker mælk fra andre dyr; men i virkeligheden er vi slet ikke skabt til at drikke mælk efter vi er vænnet fra moders bryst, og det er sandsynligvis grunden til, at mange mennesker enten er intolerante eller allergiske over for mælk eller mælkeprodukter som ost, yoghurt osv.

Faktisk findes der 20 forskellige allergener i komælk. Hvis du kan tåle mælk er det helt fint at drikke rå økologisk mælk, der ikke har fået ødelagt sine næringsstoffer ved pasteurisering, men jeg vil ikke anbefale dig at drikke den mælk, du kan købe i supermarkedet.

Kommerciel mælk er blevet opvarmet til høje temperaturer (pasteurisering) hvilket ødelægger de fleste, hvis ikke alle de gode ting i den rå mælk. Desuden kommer ikke-økologisk kommerciel mælk fra køer, der ikke lever op til de økologiske standarder, hvilket yderligere ødelægger mælkens kvalitet.

Man behøver ikke at være noget geni for at regne ud, at eftersom Whey protein / valle protein kommer fra mælk, kan kvaliteten af Whey protein kun være så god som mælkens kvalitet. Dette er en vigtig pointe, som vi vil se nærmere på i det følgende.

Hvad er Whey protein pulver?

Når vi taler om Whey eller valle, refererer vi i virkeligheden til et komplekst produkt sammensat af protein, laktose, fedt og mineraler.

Protein er den bedst kendte komponent i valle og er skabt af mange mindre protein bestanddele som: Beta-lactoglobulin, alpha-lactalbumin, immunoglobuliner (IgG), glycomacropeptider, bovine serum albumin (BSA) og mindre peptider som lactoperoxidaser, lysozym og lactoferrin.

Hvert af disse stoffer, der findes i valle, har sine unikke ernæringsmæssige egenskaber.

”Medicinens Fader” Hippocrates, den græske læge fra det 5. århundrede f.v.t. sagde, at kroppen har en indre tilpasningsevne eller helbredende kraft.For at styrke denne helbredende kraft ordinerede han flydende valle til sine patienter.

Det var rent, naturligt valle, der ikke havde været udsat for forarbejdning af nogen art. Denne valle var biologisk aktiv og havde en række helbredsmæssige egenskaber.

Men 99.9% af alle kommercielle Whey protein produkter, du kan købe i dag, stammer fra ekstremt forarbejdet mælk og ost og kan derfor slet ikke måle sig med sundheden i Hippocrates’ 2500 år gamle anbefaling.

De fleste af dem, der bruger Whey protein, er ikke klar over, at indtil for nylig blev valle betragtet som et affaldsprodukt fra mejeriindustrien; mælkeproducenter gav det til deres grise og i osteindustrien smed man det ud.

Først efter at have hældt millioner af liter valle i kloakken begyndte osteproducenterne at undersøge muligheden for at lave Whey protein ud af deres affaldsprodukt. Det er vigtigt at forstå, at den valle, du finder i dit Whey protein produkt, kun kan være så sund som kvaliteten af den mælk, der blev brugt til ostefremstillingen samt at teknikken, man har brugt til at skille valle fra i ostefremstillingsprocessen, også påvirker kvaliteten af den valle, der kommer ud i sidste ende.

Så lad os se på kilden til mælken og hvordan Whey protein fremstilles.

Hvordan vælger jeg det rette Whey protein produkt?

Der er flere ting, der er vigtige at overveje, før du beslutter dig for at købe et protein produkt, disse er:

1. Hvor sunde er de køer, der giver mælk til fremstillingen af dette Whey protein produkt?
Meget af den mælk, der produceres i dag, er af en meget ringe kvalitet sammenlignet med den mælk, der blev produceret for 100 år siden. Det er fordi kvaliteten af mælken afhænger af sundhedstilstanden hos de dyr, der producerer den. Alt for mange af nutidens køer:

- Får systematisk antibiotika og anden medicin.
- Får hormoner for at producere mere mælk - dette er ikke tilfældet i EU, men er meget udbredt i bl.a. USA.
- Eksponeres for de pesticider der sprøjtes med på den gård hvor de lever, samt fra det foder, de får.
- Gives korn i stedet for græs, der er deres naturlige føde (i USA blandes sågar cement, savsmuld og andre affaldsprodukter i køernes foder). I Danmark står de fleste køer heldigvis udenfor.
- Holdes inden døre i stedet for at blive lukket ud på marken i solskin og frisk luft.

Man behøver ikke være et geni for at regne ud, at alt dette ikke blot påvirker køernes sundhed, men også kvaliteten af deres mælk.

Mælkekvaliteten er som hovedregel bedre i New Zealand og i EU. Den første overvejelse at gøre sig er, om det Whey eller valle, der bruges til at fremstille protein pulveret, stammer fra kvalitetsmælk.

Jeg vil personligt ikke anbefale at købe protein produkter fra amerikanske producenter med mindre de kan garantere, at det er frit for hormoner, antibiotika, pesticider osv.

Det er også værd at bemærke, at økologisk mælk fra sunde køer indeholder op til 20% mere protein end mælk fra kommercielt opdrættede køer!

2. Er mælken pasteuriseret ved høj temperatur?
Det meste whey protein kommer fra pasteuriseret mælk, men hvad er pasteurisering og hvorfor er det vigtigt?

Pasteurisering (opvarmning af mælken ved høje temperaturer) betyder pr definition, at man ødelægger alle enzymer i mælken. Mælk erklæres for pasteuriseret når der ingen enzymer er tilbage.

Men pasteurisering med for høj temperatur dræber ikke blot de enzymer, der er vigtige komplekse proteiner, det:

- Ændrer aminosyrerne i mælken og ødelægger mange af de vigtige proteiner.
- Ødelægger de umættede fedtsyrer.
- Dræber de fleste af vitaminerne.
- Reducerer mineralernes tilgængelighed.

Så efter pasteurisering ved høj temperatur er mælken ikke blot død, den belaster også kroppen, fordi din bugspytkirtel må producere en masse fordøjelsesenzymer for at fordøje og optage den døde mælk!

Det er meget vigtigt at forstå, hvordan pasteurisering påvirker mælkens kvalitet, for kvaliteten af dit Whey protein pulver, dine proteinbarer eller din proteindrik kan kun være så god som den mælk, de er lavet af. Ernæringsmæssigt død, forarbejdet mælk kan kun blive til dødt, forarbejdet Whey protein, og det skal du ikke fylde på din krop, hvis du vil være sund og kunne yde gode sportslige præstationer.

Så det andet skridt, når du skal vælge et kvalitets Whey protein produkt, er at være sikker på, at den mælk, der er brugt til at fremstille Whey proteinet ikke er blevet pasteuriseret!

3. Hvordan er Whey proteinet forarbejdet, transporteret og opbevaret?
Det sted, hvor Whey protein fremstilles - f.eks ostefabrikken el.lign., ligger ofte et stykke fra den gård, hvor mælken produceres. Så det er vigtigt at sikre sig, at mælken både transporteres og opbevares på en måde, der ikke skader den.

Eftersom det meste Whey protein er et biprodukt af ostefremstilling må vi også se på, hvordan vallen fremstilles og filtreres fra i ostefremstillingsprocessen.

Den kemiske modificering og pH regulering (syrning), man bruger for at fremstille ost, skader og denaturerer (dræber) Whey proteinerne. De skadede proteiner, meget af fedtet og laktosen filtreres så fra, og tilbage er de få ikke-denaturerede proteiner, der har overlevet ikke bare ostefremstillingsprocessen, men også den barske pasteurisering.

Det Whey protein, der er tilbage, overføres dernæst til valle forarbejdningsstedet. Her kræves finfiltrering for at fjerne de mange denaturerede proteiner for at opnå højst muligt protein indhold. Desværre bliver også de skrøbelige essentielle proteinkomponenter, der bestemmer, om proteinet er biologisk aktivt, også siet fra.

Fra nu af bruges der ikke opvarmning i processen, og derfor kaldes nogle af disse Whey protein produkter ”ikke-denaturerede” / ”cold processed” / ”fremstillet uden opvarmning”. Men det er falsk markedsføring fra fabrikantens side, for selvom der i sidste del af fremstillingsprocessen ikke er brugt opvarmning og vallen koldtørres og forarbejdes ved lave temperaturer, glemmer de at fortælle dig, at den mælk, vallen kommer fra, er blevet ødelagt ved høje temperaturer i pasteuriseringsprocessen og dernæst skadet i filtreringsprocessen.

De færreste kommercielle metoder til at fremstille Whey protein bibeholder de skrøbelige immunfremmende og genopbyggende komponenter eller den biologiske aktivitet, der var i den rå mælk.

I 99.9% af tilfældene er Whey protein et biprodukt af osteproduktion; spørg producenten af dit Whey proteinpulver om det er tilfældet. Er det det, ved du, at ikke blot er det sandsynligvis blevet pasteuriseret, det er også blevet syrnet og dermed skadet, og det er på tide, at du skifter protein mærke.

4. Sådan laver man Whey protein pulver uden at skade de skrøbelige proteiner
Det vigtigste i forhold til kvaliteten og effektiviteten af Whey protein er, at det er fuldt ud biologisk aktivt og at forholdet mellem proteinkomponenterne bevares i deres originale naturlige form, som naturen har lavet dem.

Kun valle, der ikke stammer fra osteproduktion kan leve op til det. Desuden udgør kvaliteten af den mælk, vallen stammer fra, og sundheden af de køer, der har givet mælken, grundlaget for Whey protein og er også af stor vigtighed.

At fremstille Whey protein og fjerne laktose, fedt osv. uden at miste den biologiske aktivitet kræver omhyggelig håndtering fra producentens side. At bibeholde proteinets naturlige “levende” ikke-denaturerede tilstand er essentielt for at bevare Whey proteinets sundhedsmæssige egenskaber.

Den mælk, proteinet kommer fra, skal stamme fra sunde køer og må ikke være pasteuriseret. Filtreringen af vallen fra mælken skal ligeledes ske ved lave temperaturer og må ikke denaturere proteinet.

Nænsom og omhyggelig filtrering af vallen fra mælken giver levende, fuldt ud biologisk aktivt Whey protein, der styrker dit immunforsvar og dit helbred. Dette inkluderer lactoferrin, lysozym, lactoperoxidase, glycomacropeptider, alpha lactalbumin og bovin serum albumin. Ikke-denatureret, biologisk aktivt Whey protein fremmer intracellulær glutathion ved at levere dipeptid cystein og glutamyl-cystein til cellerne.

Man har fundet ud af, at glutathion fremmer immunforsvaret, eliminerer toksiner og kræftfremkaldende stoffer, øger antioxidanter og beskytter mod ioniserende bestråling, styrker DNA syntesen, reparerer protein prostaglandin og leukotriene syntesen, aminosyre transport, enzymaktivitet og -regulering.

Det er også værd at bemærke, at de fleste mælkeallergikere godt kan tåle Whey protein når det er fremstillet nænsomt og i overensstemmelse med naturen!

5. Hvad hvis der er tilsat andre ingredienser i dit Whey protein produkt?
Hvis du vil bruge et Whey protein pulver, er det meget vigtigt at finde et helt rent produkt uden tilsætningsstoffer, farvestoffer eller smagsstoffer. De fleste proteinpulvere fremstilles med en ”dejlig” syntetisk og kemisk skabt smag og tilsættes stabilisatorer, konserveringsmidler, kunstige farvestoffer og sødestoffer.

For at give dig et eksempel på, hvordan en kunstig smag ser ud, er her en liste over de 50 kunstige ingredienser, der bruges til blot at give den dejlige jordbær smag, der findes i en Burger King milk shake:

“amyl acetate, amyl butyrate, amyl valerate, anethol, anisyl formate, benzyl acetate, benzyl isobutyrate, butyric acid, cinnamyl isobutyrate, cinnamyl valerate, cognac essential oil, diacetyl, dipropyl ketone, ethyl acetate, ethyl amylketone, ethyl butyrate, ethyl cinnamate, ethyl heptanoate, ethyl heptylate, ethyl lactate, ethyl methylphenylglycidate, ethyl nitrate, ethyl propionate, ethyl valerate, heliotropin, hydroxyphenyl-2-butaone (10 procents opløsning i alkohol), alpha-ionone, isobutyl anthranilate, isobutyl butyrate, lemon essential oil, maltol, 4-methylacetophenone, methyl anthranilate, methyl benzoate, methyl cinnamate, methyl heptine carbonate, methyl naphthyl ketone, methyl salicylate, mint essential oil, nerolin, neryl isobutyrate, orris butter, phenethyl alcohol, rose, rum eher, gamma-undecalactone, vanillin og opløsningsmiddel."

Lad dig ikke narre når der på etiketten står ”naturidentiske ingredienser” osv.Det er bare smarte måder at skjule det faktum, at der er brugt syntetiske kemikalier.

Tænk over, hvad alle disse kemikalier gør ved det indvendige af din krop. Og nu har vi kun set på den kunstige smag. Hertil skal føjes alle de farvestoffer, konserveringsmidler og stabilisatorer, der udgør det kemiske eksperiment, din krop udsættes for hver gang, du indtager dit yndlings protein pulver!

Som om alt dette ikke skulle være nok tilsætter man Aspartam eller et lignende kunstigt sødestof for at få den dejlige søde smag. Kunstige sødestoffer er virkeligt giftige kemikalier, der sættes i forbindelse med forekomsten af mange alvorlige sygdomme og som aldrig er blevet godkendt som værende ernæringsmæssigt forsvarlige!

Læs denne artikel om Aspartam for mere information: www.alun.dk/nyhed-aspartam-er-kraeftfremkaldende.asp

Af alle disse grunde anbefaler jeg at købe et rent, neutralt og naturligt 100% Whey protein pulver uden nogen form for tilsætningsstoffer. Desuden er Whey protein barer og Whey protein drikke klar til brug ofte endnu værre, hvad angår giftige ingredienser, så hold dig langt væk fra dem!

6. Lever dit protein produkt op til, hvad der står på etiketten?
Det er virkelig uheldigt, for man køber et produkt i god tro og stoler på deklarationen. Du kan tjekke kvaliteten af nogle af produkterne i de uafhængige tests på www.consumerlabs.com  

Producenten kan snyde ved at angive højere protein indhold end der virkelig er i produktet og så tilsætte f.eks. sukker som fyldstof, eller bruge soya- eller mælkeprotein som ingrediens og sige, at det er 100 % whey protein.

Dette kunne de gøre ved at påstå, at produktet indeholdt mere protein, end der rent faktisk var i produktet, eller ved at bruge et billigere protein (soya, casein el.lign.) blandet med Whey protein og påstå, at det var 100 % Whey protein, eller endda ved at tilsætte billige fyldstoffer som f.eks maltdextrin.

Hvis du ønsker at vide det nøjagtige indhold af dit favorit proteinpulver, send det til Steins Laboratorium for en uafhængig analyse. www.steins.dk

Du bør som minimum gøre tre ting for at sikre dig, at du får kvalitet for dine penge; for det første bør du bede leverandøren skaffe en uafhængig analyse, og hvis han ikke kan eller vil give dig det, fortæller det dig noget om deres kvalitetskontrol; for det andet bør du kun købe protein pulver fra et firma med et godt rygte, som de ikke ønsker at miste; for det tredje så se på prisen: Lyder det for godt til at være sandt, så er det det sandsynligvis!

Husk, at kvaliteten ikke kan være højere end prisen!

Desuden bør du have med i dine overvejelser, at ved at købe fra en leverandør med et godt ry og ikke blot fra den billigste, kan du regne med, at de har en streng kvalitetskontrol, og dermed, at der er lavere risiko for, at ulovlige indholdsstoffer har fundet vej ind i dit Whey protein tilskud.

For nogle år siden viste en undersøgelse, at mange af de produkter, der blev solgt som sportsernæring, indeholdt stoffer, der ville få dig testet positiv i en dopingtest!

6. Hvordan bruger man bedst Whey protein tilskud? Whey protein pulver vs. rigtig mad
Whey protein tilskud kan aldrig erstatte de helbredsmæssige og præstationsmæssige fordele, der er ved sundt protein fra rigtige fødevarer som økologisk kød eller fisk. Men det bedste tidspunkt at optage protein er lige efter træning hvor dine muskler er sultne efter protein til genopbygning og udbygning og efter kulhydrater for at fylde dine energilagre op.

Samtidig er dine enzymer og hormoner som insulin klar til at prioritere genopbygning efter træning. Indtagelse af et måltid med kulhydrater og protein straks efter træning eller kamp giver stor udskillelse af hormonet insulin, der transporterer næringsstoffer som glycogen, aminosyrer osv. fra blod til muskler, og aktiverer de enzymer, der hjælper til ved transportprocessen.

Denne periode varer omkring en time efter din træning, en periode som forskere har døbt ”mulighedernes vindue”.

“Mulighedernes vindue” er virkelig udviklingens fortrin, som vi har nedarvet fra vore forfædre. Det gav det tidlige menneske bedre chancer for at overleve, fordi hans krop hurtigere kom sig efter fysisk udfoldelse. Det betød, at han bedre var i stand til at finde føde eller forsvare sig mod en sulten tiger el.lign.

De fleste synes ikke, det er praktisk at medbringe proteinrige fødevarer som et kyllingelår eller et kogt æg til træning, og mange er slet ikke sultne lige efter træning. Hvis du således ikke har mulighed for at spise rigtig mad foreslår jeg dig, for at få fordel af dette “åbne vindue”, i stedet at spise en frugt og indtage 40g af et naturligt, ikke-denatureret Whey protein pulver, der lever op til ovennævnte krav.

Dette er det eneste tidspunkt, jeg vil anbefale dig et Protein tilskud, da dit helbredsmæssige fokus bør holdes på rigtige fødevarer, der ikke blot indeholder protein, men også essentielle næringsstoffer, som et proteinpulver aldrig kan give dig!

Sportsudøvere og folk, der er på slankekur, føler sig ofte fristet til at erstatte et måltid med protein produkter for at øge deres protein indtag uden at få for mange kalorier samtidigt. Resultatet kan blive en kost der er unaturligt rig på protein, hvilket både er unaturligt og usundt.

I naturen indtager man altid protein sammen med fedt og fedtopløselige vitaminer. Protein kræver A-vitamin og andre fedtopløselige vitaminer for at kunne optages og en kost, der er for rig på protein og for fattig på fedt, kommer hurtigt i underskud af A-vitamin. Dette kan have alvorlige konsekvenser som forstyrret hjerterytme, nyreproblemer, problemer med immunforsvaret eller sygdomme i skjoldbruskkirtlen.

En kost, der er for rig på protein, kan også skabe en negativ kalciumbalance, hvor man mister mere kalcium, end man optager, en tilstand, der kan føre til tab af knoglemasse og til forstyrrelser i nervesystemet. Det er ok at tage et Whey protein tilskud efter hård træning, men du skal ikke leve af det, ellers risikerer du at få alvorlige problemer med dit helbred.

Når du køber et “levende” kvalitets Whey protein er det vigtigt at blande det op efter forskrifterne for ikke at skade de sarte Whey proteiner. Brug derfor IKKE en blender, den vil denaturere (ødelægge) den biologiske aktivitet i dit valleprotein, brug en ske eller en shaker og bland omhyggeligt pulveret med vand.

Bland ALDRIG dit protein pulver med frugtjuice. Syren i juicen vil ligeledes denaturere bio-aktiviteten af proteinet.

7. Hvilke whey protein produkter bør jeg bruge?
Forvis dig om, at det Whey protein pulver, du overvejer at købe, er 100% naturligt og ikke tilført kemi i form af f.eks. kunstige sødestoffer som Aspartam, syntetiske farvestoffer, smagsstoffer eller andre ingredienser. Ingen af sådanne ingredienser er nogensinde blevet erklæret sundhedsmæssigt forsvarlige. Køb derfor ikke nogen af de populære brands’ kommercielle protein produkter!

En simpel test for at bestemme om dit Whey protein pulver er blevet denatureret eller skadet i forarbejdningsprocessen er at fylde et klart glas med 400 ml tempereret vand. Drys 1 dosis (max 30g) af pulveret på overfladen af vandet og lad det stå i 30 minutter uden at røre i det. Derefter kan du aflæse resultatet som følger:

A. Hvis pulveret bliver på overfladen, kan du betragte det som værende IKKE-DENATURERET. Det betyder, at dit protein ikke er blevet skadet og at din krop kan bruge det.

B. Hvis vandet bliver mørkt og plumret, eller hvis der ligger pulver på bunden af glasset, kan du betragte det som værende højst denatureret (af dårlig kvalitet!).

Det er også vigtigt at bemærke, at eftersom en bøtte med Whey protein pulver bliver åbnet og lukket mange gange, udsættes pulveret for ilt og vil efterhånden miste mere og mere af sin oprindelige biologiske aktivitet.

Så hvis du skal ud og købe et valle protein pulver, vil du være bedre tjent med at købe flere små bøtter end én stor spand, der vil blive åbnet og lukket utallige gange. Det er dyrere, men igen, du får hvad du betaler for!

Derfor: Følg mine syv råd ovenfor før du køber et Whey protein produkt for at sikre dig, at du får et protein pulver af bedste kvalitet. Lad os til sidst se lidt på, hvad videnskaben har at sige om brugen af og fordelene ved Whey protein pulver.

Men før vi afrunder denne artikel, så lad os se nærmere på den videnskab, som bakker op omkring fordelene ved Valle protein pulverer. 

Forskning viser, at dit Whey protein produkt virker – eller gør det?

Der findes tusindvis af videnskabelige studier, der viser både sportslige og medicinske fordele ved at indtage Whey protein pulver. Men de råvarer, der er anvendt i disse studier, er Whey protein pulver af højeste kliniske kvalitet og ikke det billige overforarbejdede valle, der bruges i 99.9% af de Whey protein produkter, der findes på markedet.

Derfor må man være meget påpasselig med ikke at sammenblande test af første klasses klinisk rent Whey protein med billigt Whey protein af dårlig kvalitet. Alt for ofte bruger sælgerne af proteintilskud forskning til at bevise kvaliteten af deres produkter, hvilket i virkeligheden svarer til at sammenligne æbler med appelsiner eller, snarere, kvalitets Whey protein pulver med affalds protein pulver!

Så lad være med at tro på al producenternes smarte markedsføring, bed dem om at bevise hvad de siger, før du giver dem deres penge!

Helbredsmæssige fordele ved “levende” ikke-denatureret Whey protein

For nyligt har forskere fundet ud af, at visse proteiner, særligt proteiner fra valle, faktisk besidder en unik biologisk aktivitet. Endnu vigtigere er det, at denne biologiske aktivitet kan bevares mens proteinet går gennem fordøjelseskanalen og ud i blodomløbet.

Desværre er disse proteiner meget skrøbelige, og som nævnt ovenfor mister de deres biologiske aktivitet i den almindelige mælkefremstillingsproces. Når proteinerne mister deres biologiske aktivitet siger man, at de er denaturerede.

Ikke-denaturerede “levende” Whey proteiner har en bred vifte af immunfremmende egenskaber og kan også optræde som antioxidant, som blodtryksreducerende, kræftforebyggende, antivirale og antibakterielle stoffer.

En af de vigtige fordele ved valleprotein er dets evne til at øge glutathion (GSH). GSHs betydning for immunforsvarets funktion kan ikke overvurderes. GSH er uden tvivl det vigtigste vandopløselige antioxidant, der findes i kroppen. 

Konklusion

Erstat ALDRIG rigtig mad med nogen form for Whey protein produkt, ligemeget hvor god kvaliteten så er! Intet er bedre end friske, økologiske, frilands-, græsernærede animalske fødevarer eller vilde fisk til at sørge for din daglige tilførsel af kvalitets protein og de næringsstoffer, der kommer sammen med det!

Når det er sagt, har “levende” ikke-denatureret Whey protein den højeste biologiske værdi, protein kan have; det er ikke blot uovertruffent til at accelerere genopbygningsprocessen efter træning, det har også potentiale som sygdomsbekæmpende middel.

Men man kan få mange forskellige Whey protein produkter, og derfor vil jeg på det kraftigste anbefale dig at få en skriftlig beskrivelse fra producenten af, hvordan køerne har haft det, hvordan mælken er blevet behandlet, og om vallen er et biprodukt af ostefremstilling. Når du vil købe Whey protein pulver bør du sikre dig at:

1. Vallen stammer fra græsernærede køer, der er raske og fri for pesticider, kemikalier, kunstige hormoner, medicin og GMO.

2. Den mælk, der bruges til at lave vallen, ikke er blevet pasteuriseret eller forarbejdet ved høje temperaturer, der ødelægger alt det gode i mælken.

3. Forarbejdningen af Whey proteinet er foregået ved lave temperaturer og på en måde, der ikke skader de skrøbelige protein fragmenter.

4. Vallen ikke er et biprodukt af osteproduktion, der skader proteinerne.

5. Læse ingredienserne i Whey protein pulveret omhyggeligt og forsikre dig for, at det kun indeholder Whey protein, uden nogen form for unaturlige tilsætningsstoffer som syntetiske farvestoffer, smagsstoffer, fortykningsmidler eller kunstige sødestoffer.

6. Købe dit Whey protein produkt i en mindre bøtte og ikke i en stor spand, så det hurtigere bliver brugt i stedet for at blive ødelagt hver gang, det udsættes for luft.

7. Undgå proteinbarer eller færdigblandede proteindrikke, de er alle højst forarbejdede og ikke egnet til menneskeføde. Forudse noget rigtig mad så du har en snack eller et måltid ved hånden hvis du skulle få brug for det.

Desuden ville jeg aldrig købe et af de populære amerikanske brands’ protein produkter, for den amerikanske mælkekvalitet er langt under EUs.

Brug kun et Whey protein pulver efter træning, det er det eneste tidspunkt, du har brug for det. På alle andre tidspunkter er rigtig mad hvad din krop har brug for for at blive sund og stærk.

Brug aldrig et protein produkt som erstatning for et måltid og pas på, hvis du lider af mælkeallergi eller - intolerance. Du har nu den viden, der skal til, for ikke blot at købe et Whey protein pulver af bedste kvalitet, men også til at vide hvornår og hvordan du skal bruge det som tilskud til rigtig mad for at få det bedste ud af din træning.

Held og lykke!

REFERENCER:

1. The Untold Story Of Milk By Ron Schmid, ND NewTrends Publishing Inc. Washington, DC. 2003
2. “The Ecologist report” - “How bogus hygiene regulations are killing real food”) from an article titled “Factory Farming and Human Health” by Tim O’Brien
3. Crewe, J. R. “Raw Milk Cures Many Diseases,” Certified Milk Magazine, January, 1929, 3-6.
4. Raw Milk - History, Health Benefits and Distortions by Ron Schmid, N.D. www.drrons.com See: ww.drrons.com/raw_milk_veritas.html
5. Clinical Ecology 1985; 3:50-4
6. Proof! Healthy choices, healthy lifestyles November, 2004 Vol. 9, No. 4


Jeg værdsætter, at du vil besøge min side og læse denne artikel. Hvis du kan lide artiklen, så klik på DEL nedenunder så vi sammen kan sprede budskabet.

 Jeg elsker, når folk kommentere på mine artikler, så brug formular nedenunder.

Kom med din kommentar

Navn:*
E-mail:*
Kommentar:*
5 + 6 =*

Kommentarer:

Oliver skrev denne kommentar:
05-04-2010 15:12:41

Mange tak for information! Et par spørgsmål:
Hvis du siger der er 99,99% ikke gode produkter, er det så ikke lettere at du fortæller os om den ene% end at vi skal gøre os et stort besvær ved at finde den!? Skyldes nok du gerne vil aktivere folk, hvilke jeg er stor støtter af, men vi skal også drage nytte af hinanden kvaliteter, for virkelig at rykke os!!
Hvad mener du om de "Organic Food Bars"(kan købes her på siden og i helsekost forretninger)?? Jeg spiser både den der bare hedder "Protein" og "Active Greens".. og det lyder umiddelbart til at det er god kvali, og helt uden for valle problematikken..

Mvh Oliver


Mike skrev denne kommentar:
02-05-2010 01:10:52

hej Alun!
Super artikel! Jeg lav lidt research på de mange udbyderer af protein-produkter og igennem denne, faldt jeg over firmaet IN2ZYM. Det virker som om de sælger reelle, gode produkter - men jeg kunne godt tænke mig at høre din mening? hjemmesiden er www.in2zym.dk. Jeg har desuden et andet spørgsmål - er kreatin godt for kroppen?

M.v.h
Mike


Bruno skrev denne kommentar:
03-05-2010 22:27:41

Hej Alun!
Perfekt artikel, virker troværdig og som at du har styr på tingene. En smule kontroversiel da du nævnte at mælk fra supermarkederne ikke var drikkeligt efter din mening, men ellers stoler jeg fuldt og fast på alt du har skrevet mht. Whey protein.
Jeg står i et dilemma og kan ikke finde netop den 0,01% whey protein pulver som du nævner er god derude på markedet. Er det sådan at du kan give nogle pointers til et par producenter som sælger ikke-denaturerede proteinpulvere?
På forhånd tak
- Bruno, 18 år, trænet i 4 måneder uden nogen form for tilskud.


Vis alle kommentarer

christian skrev denne kommentar:
16-05-2010 15:40:02

hej alun, din artikel er det bedste dansk sprogede jeg har været i stand til at finde om protein så tusind tak:) jeg har et spørgsmål, der er kommet et nyt produkt der hedder ecoprotein, der især reklamerer med at vallen kommer fra økologisk mælk, hvilket jo burde være rigtig godt når du mælken er så vigtig, men der står ikke noget på bøtten om aminosyrer, og de skulle jo også være gode at få med, så jeg ville gerne vide om det ville være et godt produkt at købe?


Morten skrev denne kommentar:
16-05-2010 17:19:46

Hej Alun,
Din artikel indeholder en del ukontroversielle udsagn, som at vi skal spise sund og naerende kost og kun i minimalt omfang anvende kosttilskud. Men i din diskution af kosttilskud, er der nogle meget kontroversielle udsagn, pasteuresering oedelaegger ganske korrekt proteiner , men det goer kroppen ALTID foer den kan optage protein. Optag foregaar i tyndtarmen primaert som enkelt aminosyrer og i mindre omfang som di- og tri-peptider, der saa yderligere nedbrydes til aminosyrer i tarmcellen, inden de transporteres med blodet til andet vaev. Man kan IKKE optage funktionelle proteiner, ligegyldigt hvor naensomt du forbehandler maelken.
Et andet eksempel er dit fravalg af juice til opblanding (har aldrig selv brugt det) pga. lav pH, syrekoncentrationen i mavesaekken er >10000 gange hoejere end i juice (pH=5 vs. pH=1), saa her sker kroppens foerste (naturlige) nedbrydning af protein.
Overvejelser omkring hvilket pulver, kan ske paa baggrund af dyrevelfaerd f.eks. men ikke fordi proteinerne er i en bedre tilstand.
Det er ogsaa paavist at optag af GSH ved oralt indtag er minimal, mens hoejt indtag af cystein (aminosyre) oeger kroppens egenproduktion (klinisk anvendes S-adenosylmethionine, ved akut mangel paa GSH). Cystein findes uafhaengigt af maelkens forbehandling, som en bestandel i alle proteiner.
mvh
Biokemikeren
Ref.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/bookshelf/br.fcgi?book=stryer&part=A3195
Witschi A, Reddy S, Stofer B, Lauterburg BH (1992). "The systemic availability of oral glutathione". Eur J Clin Pharmacol. 43 (6): 667–9


Alun skrev denne kommentar:
19-05-2010 08:16:18

Hi Allesammen,

I min verden er det vigtigt, at vi forstår, at den valle, dit proteinpulver består af, ikke kan være bedre end den mælk, der bruges ved fremstillingen af ost, OG at de metoder, der bruges til at til at trække vallen ud, har stor betydning for kvaliteten af det færdige produkt.

Så lad os trin for trin kigge på, hvor mælken kommer fra, og hvordan valleprotein fremstilles. Her er fire ting, du bør tænke over, før du køber et produkt lavet af valleprotein:

1. Kommer den mælk, der bruges til proteinpulver, fra sunde køer?

Desværre lever mange køer i dag af korn i stedet for græs. De holdes indendørs og fyldes med medicin. Det resulterer i syge køer, der giver syg mælk, så derfor kan det proteinpulver, du indtager, ikke være sundt!

Derfor bør det proteinpulver, du køber, komme fra køer, der lever af græs, går ude og er fri for sygdom, fri for pesticider, kemikalier, hormonbehandlinger og GMO foder. Mælk fra køer, der går ude året rundt, har et indhold af CLA, som er flere gange højere end konventionel mælk samt en bedre balance mellem de essentielle fedtsyrer.

2. Er den anvendte mælk blevet pasteuriseret ved høje temperaturer?

Pasteurisering eller varmebehandling ved høje temperaturer ødelægger alt det gode ved mælk. For at kunne få udbytte af de skrøbelige proteiner og peptider i valle er man nødt til at skille vallen fra mælken ved lave temperaturer og på en måde, der ikke beskadiger de skrøbelige proteindele.

Desværre er det ikke tilfældet, og størstedelen af den tilgængelige valleprotein bliver pasteuriseret ved høje temperaturer!

3. Proteinerne er IKKE et spildprodukt fra fremstillingen af ost, som beskadiger proteinerne!

Den kemiske behandling og pH regulering (drastisk syrning), som anvendes ved fremstilling af ost, denaturerer og beskadiger proteinerne i valle. De fleste kommercielt tilgængelige produkter er affaldsprodukter fra produktion af ost!

4. Ingen farlige tilsætningsstoffer!

Læs varedeklarationen omhyggeligt, så du kan være sikker på, at dit valleprotein pulver ikke indeholder andet end valleprotein og ingen unaturlige tilsætningsstoffer som syntetiske farver, aromaer, fortykningsmidler eller kunstige sødemidler.

Dette er grunden til, at jeg anbefaler, at du køber et simpelt, smagsneutralt proteinpulver bestående af 100 % valleprotein pulver og ingen skadelige tilsætningsstoffer.

Hvor mange proteinpulver lever op til disse krav?


Alun skrev denne kommentar:
19-05-2010 08:38:55

@Morten: Jeg føler lidt at vi diskutere æbler og pærer. Min pointe er, at når kvaliteten af valleprotein er god, vil det betyde, at alle de naturlige proteinstrenge intakt. De vil blive i deres naturlige tilstand, som natur tiltænkte, og ikkeblive ødelagt eller skæmmet af processen. Ja, du har ret med at proteinet vil blive nedbrudt i fordøjelseskanalen, men det er en naturlig proces Jeg tror ikke på, at det er naturligt eller sund, at danne protein pulver ved pasteurisering eller ved at benytte overskydende valle fra oste-fremstilling.
Mvh
Alun


Martin skrev denne kommentar:
22-05-2010 10:39:20

Hej Alun

Det er en interessant artikel, og jeg er selvfølgelig enig i at man altid skal kigge på kvaliteten af det man indtager - det giver sig selv at sunde råvarer er det bedste.
Men som Morten også skriver så er der en del kontroversielle udsagn, som jeg ikke mener er tilladeligt at skrive alene af den grund at de ikke kan støttes af noget forskning. Som du selv skriver i din kommentar til Morten d. 19/5/2010 så er det alene din egen holdning at du ikke "tror på" at det er naturligt sundt at danne protein pulver ved pasteurisering...osv. For det første har Morten ret i at protein nedbrydes, først lidt i mavesækken, men derefter helt i tyndtarmen, for at kunne optages. Dvs. du kan ikke ødelægge et protein for derved at forhindre at det kan optages. Hvad man end gør ved et protein for at nedbryde det til aminosyrer inden indtag, vil blot gøre optagelsen gennem mavetarmkanalen hurtigere (fordi kroppen så ikke selv skal gøre det). Ganske vidst denaturerer man kæderne i et æg ved at lave det til spejlæg, men det gør altså ikke at man ikke kan anvende proteinerne i ægget - kroppen denaturerer nemlig selv proteinerne i maven. Man behøver altså ikke indtage rå æg ligesom Rocky (for ikke at snakke om salmonella faren).
Min pointe er at dit udsagn med artiklen om at man skal være opmærksom på hvor ens fødevarer (og kosttilskud) kommer fra, og hvilke sunde næringsstoffer de indeholder, er et vigtigt og relevant udsagn. Dog mener jeg ikke at du burde gå mere i dybden med de mere detaljerede kontroversielle udsagn - så længe du ikke kan begrunde det med forskning. Det er ikke retfærdigt overfor læsere som ikke kender så meget til emnerne, at de skal læse en artikel som denne, for derved at blive overbevist om en masse som faktisk ikke er medicinsk korrekt. Du har jo, som stifter af Promax og anerkendt foredragsholder, en vis troværdighed som folk lytter til. F.eks. skriver du direkte at det er usundt at drikke mælk, når der netop er en masse anerkendt forskning som faktisk frikender mælk som årsag til livstilssygdomme, allergi, osv. Men når folk uden viden om emnet læser denne artikel vil de blive skræmt og holde op med at drikke mælk, hvilket kan give konsekvenser som du reelt ikke kan stå inde for, på baggrund af manglende opbakning fra forskning.


mark skrev denne kommentar:
14-06-2010 19:58:39

@martin
Helt enig i at udsagn bør bakkes op af forskning, og at det tydeligt fremgår hvis der ikke forefindes valid forskning på området at der er snak om en antagelse eller en formodning. Når det er sagt, så er det ikke å se bort i fra at megen publiceret forskning lider under at den er financieret af institutioner som har en massiv økonomisk interesse i at gunstige resultater ifht. et evt. produkt/ årsagsforhold kommer frem.
Nu vi er ved forskinghvilke konsekvenser er det som folk som evt. slutter med at drikke mælk udsætter sig for? Dette med tanke på hvor mange mennesker i rundt om i verden som overhovedet ikke drikker mælk i det daglige?
Fint om du også havde en link til artikkel eller lign. som belyser/påviser forholdet.


Peter Refstrup skrev denne kommentar:
17-06-2010 00:35:48

Alun, Er der så noget af Valleproteinet som du kan anbefale?

Mvh. Peter


Alun skrev denne kommentar:
17-06-2010 10:12:24

Hi Peter,

ImmunoPro er det proteinpulver jeg personligt bruger.

http://www.alun.dk/shop/immunopro-valle-protein.html


Søren skrev denne kommentar:
21-07-2010 04:25:23

Hvor kan man købe mælk med over 25% protein i?
Det må man jo kunne hvis det gode mælk indeholder op til 20% mere protein end alm mælk.


Mikkel skrev denne kommentar:
23-07-2010 07:50:42

Haha Søren :)
Der menes 20% mere end de 3,etellerandet der er i mælk i forvejen, og ikke +20% protein. :)


Søren skrev denne kommentar:
26-07-2010 15:49:46

Mikkel, hvad gir 3+% + 20% så?
Jeg får det til over 23%, og han skriver jo over 20% mere, enten kan han ikke regne, ellers har han fået pyntet lidt for meget på tallene.
eller menes der de 3,5 så plus 20 % af de 3,5% altså 0,7% mere protein i mælken?
Det ville gi langt mere mening, men så er det jo bare lidt forkert formulerret, men hvor kan man så købe mælk med over 4% protein i, det ville da være dejligt til mit daglige kostprogram?


Tonny skrev denne kommentar:
19-08-2010 10:50:13

Dit stærke fag er ikke matematik søren.. 20% mere.. det er ikke 20% af hele mælken men 20% mere end fx 5 % hvilket er 6% i stedet for 5 ..


Anders skrev denne kommentar:
22-09-2010 08:15:33

Kære Alun,

Jeg har fundet dette Økologiske Valleprotein Tilbud, hvordan vurdere du kvaliteten af dette samt det "sundshedsmæssige" aspekt, er dette et produkt du kunne anbefale på lige fod med jeres eget?

Mvh. Anders

http://www.helseriet.dk/shop/din-sundhed-oekologisk-2021p.html


Henrik skrev denne kommentar:
04-10-2010 20:15:09

Så det hele er en stor reklame for jeres eget produkt. Det er virkelig god markedsføring! Og folk hopper tilsyneladende på det.


Alun skrev denne kommentar:
05-10-2010 09:15:05

Hi Henrik,

Jeg mener ikke, du har ret i din kritik.
INGEN STEDER i denne artikkel står der noget om det protein pulver vi sælger. Meningen med denne artikkel er kun at informere folk om protein pulver. Jeg anbefalder ikke vores produkt, da jeg meget gerne ser I danner deres egne meninger. Derfor har jeg prøvet at holde denne artikel så neutral som det er mig muligt.

Med Venlig Hilsen Alun


Proteinpulver? skrev denne kommentar:
25-10-2010 20:03:31

Hej Alun;

Jeg søger et godt proteinpulver. Er det sundere for kroppen at bruge protein pulver fra http://www.proteinpower.dk/

Det skal siges at jeg ikke ønsker at blive stor, men bare ønsker generel sundhed og velvære

Håber i kan hjælpe


jamshed skrev denne kommentar:
15-11-2010 15:05:55

Det undre mig at du efter at havedrevet protein forretning i flere år først nu sætter dig ordentligt ind i valleog dit eget produkt.

Jeg vil ikke beskylde dig for noget som helst, men på etpressede marked er man nød til at skille sig ud fra de andre.

Du fortsætter med at sælge protein, men pakker det ind i at nu er det kun dig som har den "rigtige" protein, mens det de andre tilbyder er noget juks.

Det er god marketing det der. Dem som vil tro på det må have lov til det. Men jeg har selv set tydelige resultater at protein indtag i forbindelse med styrketræning.


Alun skrev denne kommentar:
16-11-2010 14:29:03

Hej Jamshed,

Tak for din kommetarer. Jeg skriver helt med vilje intet om vores produkt som vi sælger, fordi jeg gerne ser at folk danner sig deres egen mening og komme til deres egne konklusioner om hvilket protein pulver de vil bruge.

Mange mennesker som bruger denne side ved ikke at vi sælger protein pulver.

Held og lykke med din træning
Alun


Nybegynder skrev denne kommentar:
20-11-2010 11:52:58

Hej, jeg har fået at vide at man burde tilsætte ekstra sukker til en shake, der består af fx mælk og ren protein. Noget med at kroppen bedre kan optage protein, binde molekylerne osv. Er det rigtigt?


gerry skrev denne kommentar:
09-12-2010 22:30:00

Alt hvad du har skrevet er rigtig brugbart så tak for det . Jeg har et spørgsmål: vil du anbafale et sted, hvor man kan købe protein, der er godt at bruge,fordi det er lidt svært at få styr på alt, hvad de skriver på bøtten, når man ikke har så meget forstand på det :) tak på forhånd for dit svar


Kristian skrev denne kommentar:
16-12-2010 20:15:43

hej Alun.
For det første vil jeg gerne sige mange tak for en super god artikel. For det andet vil jeg spørge, om du så også kan anbefale nogle gode proteinbars?


Torben skrev denne kommentar:
02-01-2011 11:20:03

Proteinpulver er ikke farligt og der er faktisk store fordele forbundet med et indtag af især de forgrenede aminosyrer. Se fx. den her artikel om protenpulver:
http://www.news.bodylab.dk/artikler/152-proteinpulver-kan-oge-levetiden
Den har også været offentliggjort andre steder.


Jan Georg skrev denne kommentar:
04-01-2011 05:10:14

Hei! Kan du gi meg et navn på et proteinmerke du mener oppfyller alle dine krav? Hva slags proteinpulver ville du kjøpt nå, hva det heter, ikke hvilke krav det skal ha.


hamselv skrev denne kommentar:
19-01-2011 13:12:52

Øhmnøhh... På Immunopro står der 4 gr. protein pr servering, men jeg har da altid hørt at man skal have mindst 15-20 gr efter træning. Hvorfor så lidt i Immunopro? Ellers skal man bare tage flere serveringer eller er der en grund til det?

hamselv herfra


Mikael skrev denne kommentar:
09-02-2011 21:00:26

Tak for en god artikel. Har netop genstartet styrketræning efter nogle års pause. Fravælger mælkeprodukter pga pasteurisering, men godt at høre der er whey baseret på øko rå mælk.
Noget info om vegetarisk protein pulver?


Rasmus skrev denne kommentar:
21-02-2011 20:37:03

Som 'hamselv' skriver, kunne jeg også godt tænke mig at vide, hvad der menes med 4 gram per portion på immunopro, og at man skal vente i 15 min. efter opblanding?


Jeppe skrev denne kommentar:
03-03-2011 22:41:55

Kære Alun

Kan du dokumentere dine udsagn om mælkepasteurisering? For mig lyder det ikke helt sandfærdigt, og i mindste fald som en stor overdrivelse.

"- Ændrer aminosyrerne i mælken og ødelægger mange af de vigtige proteiner.
- Ødelægger de umættede fedtsyrer.
- Dræber de fleste af vitaminerne.
- Reducerer mineralernes tilgængelighed"

Med venlig hilsen
Jeppe


CHristian skrev denne kommentar:
30-03-2011 21:54:09

Hej Alun
Tak for din artikel - Jeg vil høre, om du kan anbefale et godt proteinpulver. Jeg har i flere år købt mit whey proteinpulver fra Bodylab.dk da det måske er ét af de største mærker her i DK. kender du til mærket og hvis du gør, hvad er din mening så?
Endnu engang tak for dine gode råd! :-)
Mvh Christian


CHristian skrev denne kommentar:
30-03-2011 21:54:22

Hej Alun
Tak for din artikel - Jeg vil høre, om du kan anbefale et godt proteinpulver. Jeg har i flere år købt mit whey proteinpulver fra Bodylab.dk da det måske er ét af de største mærker her i DK. kender du til mærket og hvis du gør, hvad er din mening så?
Endnu engang tak for dine gode råd! :-)
Mvh Christian


CHristian skrev denne kommentar:
30-03-2011 22:01:44

Hej Alun
Tak for din artikel - Jeg vil høre, om du kan anbefale et godt proteinpulver. Jeg har i flere år købt mit whey proteinpulver fra Bodylab.dk da det måske er ét af de største mærker her i DK. kender du til mærket og hvis du gør, hvad er din mening så?
Endnu engang tak for dine gode råd! :-)
(Det skal iøvrigt lige nævnes, at jeg har lavet en test med at komme pulveret i vand og lade det stå i 30 min, og efter tiden var gået, var pulveret stadig på overfladen.)
Mvh Christian


Jan skrev denne kommentar:
23-05-2011 13:03:55

Der står faktisk at proteinpulver godt kan være farligt for organerne her: www.proteintozu.org
Jeg ved ikke hvad kilden er men, der står at overforbrug kan belaste leveren. Er det korrekt ?


Thomas skrev denne kommentar:
01-06-2011 23:00:20

Hej Alun, hvor kan jeg læse en uafhængig analyse til ImmunoPro proteinpulver ?


Henrik Hass skrev denne kommentar:
12-06-2011 20:35:33

Hej Alun
Jeg har været glad for den rene koncentrerede valle fra valleforce men hvor meget protein er der egentlig i ren koncentreret valle.


Christian Altmann skrev denne kommentar:
13-09-2011 23:40:24

Tak for interessant læsning.

Jeg ville lige dele en amerikansk side der sælger netop det rene pulver du snakker om.
http://www.defensenutrition.com/defense_nutrition_whey_protein_from_grass_fed_cows

Hvis der er nogle der kender europæiske sider, med lignene naturligt pulver må de meget gerne dele, så man ikke skal betale en formue hver gang man skal have fat i det...


Alan skrev denne kommentar:
05-10-2011 23:09:46

hej alun,

jeg vil godt spørge om du kan anbefale en god protein pulver som er meget godt for kroppen og ikke har alt det sjove fis inde i og ikke produceret af dårlig mælk osv.
Kan du godt anbefale en?


Thomas skrev denne kommentar:
09-10-2011 12:09:53

Ville også gerne spørge til egnet pulver, når man som jeg er "velsignet fra fødsel" med et højt kolesterol? Soya er jo efter sigende et "no go" eller hvad?


Abdullahi skrev denne kommentar:
17-10-2011 19:33:53

Hej en rigtig god artikel)

Jeg ville høre om du synes om Elite Whey Protein fra Dymatize er en god ide at købe. Jeg har ikke prøvet at drikke protein før, men ville bare høre om den opfylder de krav for god whey protein ?


Md skrev denne kommentar:
15-11-2011 13:25:28

Jeg synes vi skal passe på med at ikke overdrive med tingene. Man kan også blive syg ved at færdes i trafikken pga. dens forurening eller at verden producere atombomber..??


Jens skrev denne kommentar:
24-11-2011 13:09:29

hej Alun vil du kunne fortaelle mig om dette product ville vaere ok at koebe det ser virkeligt godt ud og en af mine venner har taget det i 3 ugers tid nu og han har lie pludselig faaet vildt store muller men jeg vil bare vaere paa den sikre side og hoere hvad i syntes.
MVH
Jens


Jens skrev denne kommentar:
24-11-2011 13:09:48

hej Alun vil du kunne fortaelle mig om dette product ville vaere ok at koebe det ser virkeligt godt ud og en af mine venner har taget det i 3 ugers tid nu og han har lie pludselig faaet vildt store muller men jeg vil bare vaere paa den sikre side og hoere hvad i syntes.
http://www.titaniummuscleusa.com/store/product.php?id=7
MVH
Jens


Mee skrev denne kommentar:
17-12-2011 20:46:41

Hej, tak for artiklen, jeg synes at den var nyttig. Godt nok lidt ekstrem nogle steder og måske med en bestemt agenda, men jeg vil sige værd at læse. Skaber tillid til siden =)

Ps. Der røg min plan om at stoppe forbi McD i morgen og få en jordbær milkshake :(


Kenneth skrev denne kommentar:
08-01-2012 12:34:13

Hey...
Vil spørge om gold standard whey protein.. Er det godt og kan jeg tabe mig på det ?? Må gerne svare mig på mail hvis du er sød og hjælpe..på forhånden tak..

Mvh Kenneth :)


Claes skrev denne kommentar:
26-01-2012 21:52:24

Jeg synes mest af alt denne artikel virker som om, at nu er det firma solgt - og nå skal et nyt opbygges og flere penge tjenes. Nu skal det gamle velkørende firma maxxim have sablen, og så skal der ellers sælges nye produkter fra egne hylder. Skal vi gætte på skribenten hér allerede har et mege edre alternativ, som sælges af. Ham selv. Jeg giver ikke en tøddel for denne artikel - overhovedet. Jeg synes tværtimod det er rigtig ufint, at gøre som skribenten gør. Det hele er en gang egocentreret bullshitt. Jeg tror såmænd godt på valle-proteinen ikke er meget værd. Men jeg tror heller ikke en meter på de andre produkter han plæderer for - med søde glæde køer, som er mege sundere osv. osv. Det er kun indtil han sælger det nye foretagende og bagefter fortryder når han ser hvordan der skovles penge ind dér. Øv bøv. Håber andre også kan se det og ikke bliver taget ved næsen.


MIchael skrev denne kommentar:
19-03-2012 19:04:32

Det er godt nok flueknepperi på højeste niveau. Ja hurra vi skal tjekke om der muligvis har været pesticider i? Fordi der er jo en ½ dansker der dør hvert år af denne grusomme GIFT!!!


Leif Egelund skrev denne kommentar:
30-07-2012 22:42:26

Jeg køber noget fra USA et firma der hedder Advanced Bionutritionals de påstår at det kommer fra New Zeland er det et ok sted at handle i dine øjne, kender du et sted i danmark eller EU hvor man kan få rent vallen protein. Venligst Leif egelund


Mikkel skrev denne kommentar:
27-08-2012 23:09:26

Hej Alun,

Flot artikel, mange gode pointer og meget inspirerende. Mange artikler om proteinpulver er IKKE uafhængige og meget utroværdige, da de er på producentens egen side. Efter at have læst denne artikel havde jeg dog en god mavefornemmelse!
..Indtil jeg læste dine svar på kommentarer,hvor jeg blev en smule skeptisk, da du anbefaler et produkt, der sælges på denne hjemmeside, hvorefter du i en ny kommentar benægter at have refereret til et specifikt produkt i artiklen (hvilket virker misvisende for mig, da dine kommentarer er meget relevante til artiklen). Jeg håber meget på at du kan afkræfte mine grubler, og evt. give link til en uafhængig undersøgelse af Vital Whey, eller endda nævne et par proteinpulvere af den gode kvalitet du omtaler i artiklen, til sammenligning-)

Mvh Mikkel


Mathias Hoffmann skrev denne kommentar:
11-09-2012 16:01:16

Hej, ville lige hører hvad du synes om arla protein pulver?
en af mine venner har sagt skulle prøve det, men kender det ikke. men hvis kommer fra arla, så må det ikke være helt dårligt??


Marie skrev denne kommentar:
24-09-2012 15:02:45

Hej
Du skriver at "go" valleprotein tåles af de fleste mælke intolerante. Har netop lært at mælkesukkeret sidder i "vallen". Kan du hjælpe mig til at forstå. Ville gerne tage protein i forbindelse med min træning.
Knuzzzer Marie


Hannah Rosted skrev denne kommentar:
09-10-2012 09:59:09

Hej Alun. Komplet forvirret er jeg. Jeg søger et proteinpulver som skal bruges til morgenmad fordi så kommer der da lidt i maven. Det er ikke muligt at få andet ned desværre. Pr instikt søger jeg din hjemmeside da jeg ved hvor passioneret du er omkring produkter osv. Men jeg læser det faktisk sådan.. at du mener man ikke skal bruge proteinpulver medmindre det er lige efter træning?


Line Kaae skrev denne kommentar:
18-10-2012 08:33:01

Jeg har ikke rigtig kunnet læse mig ud af hvorvidt det er muligt at bruge Vital Whey i fx suppe? Ødelægger det proteinerne når de varmes op? Jeg synes der mangler mere Info omkring hvorledes det er muligt at anvende det alternativt.
Mvh


Line Kaae skrev denne kommentar:
18-10-2012 08:33:14

Jeg har ikke rigtig kunnet læse mig ud af hvorvidt det er muligt at bruge Vital Whey i fx suppe? Ødelægger det proteinerne når de varmes op? Jeg synes der mangler mere Info omkring hvorledes det er muligt at anvende det alternativt.
Mvh


Mads skrev denne kommentar:
05-12-2012 17:29:25

Spændende!

Jeg har ledt efter en ordentlig gennemgang af protein pulvere før jeg gik igang og det må jeg sige at jeg har fundet her.

Jeg prøver at leve efter Stenalderkost princippet, så for mig er det også vigtigt hvor tingene kommer fra i deres oprindelige tilstand.

Jeg er overbevist, så nu vil jeg købe mig en bøtte med pulver herfra, og se effekten af det. ^^


Mo skrev denne kommentar:
02-04-2013 21:15:21

Kan man tåle dette pulver hvis man ikke kan tåle laktose?


Milan skrev denne kommentar:
16-08-2013 10:58:34

Først vil jeg takke for den super fede artikkel du har skrevet.. J går selv meget op i hvad j spiser osv. Jeg ville gerne høre din mening om økologisk valleprotien som jeg overvejer og købe :)? Er det sundt nok :)?


Jonathan Hansen skrev denne kommentar:
29-09-2013 03:28:44

En god artikel. Men meget malplaceret i forhold til at du sælger Vital Whey protein, og undlader at angive en fuld ingredientsliste, fremstillingsland og en laboratorietest af produktet. Så nej, jeg fandt heller ikke et rent og troværdigt proteinprodukt her.


Ane Parkholt Nielsen skrev denne kommentar:
04-10-2013 19:50:08

Hej!

God artikel ...
Jeg har dog lidt spørgsmål ...

Jeg er 21 år og vil gerne smide lidt kilo, og tone muskler... træner 4-5 gange ugentligt og spiser sundt og varieret... Har indtil nu brugt nutramino som restitution og med håbet om at det kunne hjælpe fedtforbrændingen...

Er nutramino det rigtige for mig?, hvis nej, hvad kan man så bruge i stedet?

min kæreste bruger nutramino xl - er det godt for ham med henblik på muskelopbygning?


Bita skrev denne kommentar:
29-11-2013 18:21:12

Hej Alun.

Jeg tvivler ikke på kvaliteten af jeres produkt, men har alligevel et par spørgsmål, da det jeg er skeptisk omkring det nye kosttilskud jeg gerne vil prøve.

*Hvordan kan det være at jeres valle protein kun indeholder 16 g protein pr. 100 g ?
Når der i mange andre er 30 g, 50 g og nogle 80 g.
*Burde man så ikke kalde det weight gainer? (Det kan godt være det lyder lidt dumt, men der er jo en del calorier i.)
*Hvad er de 85 g calorier i dette produkt? Altså vallen?
*Hvor mange g skal blandes op pr. servering?
*Jeg vil gerne tage kosttilskuddet, men kan jeg godt vælge kun at tage dette i forbindelse med træning og nogle morgener? Eller skal jeg blive ved med at tage det regelmæssigt?

http://www.alun.dk/shop/immunopro-valle-protein.html#

I øvrigt har jeg kigget på jeres nye smagsvariant, folks anmeldelser er positive omkring virkningen, dog er de fleste skeptiske omkring smagen og opløsligheden.
Kan du sige lidt om sødemiddelet?

Håber du får tid til at besvare mine spørgsmål. Tak på forhånd! :-)


Carsten skrev denne kommentar:
01-12-2013 10:17:06

Bita:
De 16g protein indhold er ikke per 100g men derimod per 1 potion (20g)
så indholdet er højt ligesom alle de andre prudukter :)


Tenna skrev denne kommentar:
23-01-2014 12:32:25

er der andet protein der kan erstatte whey protein ?
et vegatabilsk ?
og TUSINDE tak for du deler din viden!


David skrev denne kommentar:
05-02-2014 00:33:43

Super fed artikel som du har fået respons på i snart 4 år!!
Hvori jeg kan hører at du deler din personlige erfaring om proteinpulver med os alle. Jeg går selv meget ind for dyrevelfærd og "renhed" af de produkter jeg køber og indtager da jeg har været "hulemand" igennem min kost. Dog havde jeg ikke lige tænkt det igennem før jeg gik til pulveret (som jeg aldrig troede at jeg skulle indtage) Jeg kontrollerede dog (sikkert som alle andre der læste denne artikel) om mit pulver var helt til rotterne. Og hvad producenten skriver på hjemmesiden var da overraskende positivt i forhold til mine forventninger. Der findes et hav af øko og IKKE denatueret pulver derude. Bruger selv Viking whey nu. Men andre produkter skal da testes næste gang. Ecoprotein eller øko fra bodylab.

Desuden, som der også bliver nævnt et sted, anede jeg ikke før jeg læste kommentarerne at i selv solgte protein pulver på siden.
Måske det også skal prøves.

Held og lykke med det fremtidige salg.

Mvh. David


Michael N skrev denne kommentar:
21-04-2014 10:23:38

Hej alun. Har lige et spørgsmål til dig, nu drikker jeg Nutramino Xl chokolade, vil hører dig om det er et godt produkt eller er der også tilsætnings stoffer i det? Mvh Michael


Michael N skrev denne kommentar:
26-04-2014 20:49:45

Håber du stadig kigger herinde engang imellem, fordi nu sidder jeg og bliver nervøs over om der er alt muligt snask i nutraminos produkter...
Mvh Michael N


Marie Naun skrev denne kommentar:
03-05-2014 19:57:52

Jeg har med stor interesse læst din artikel.
Ved du noget om hvordan det er for sukkersyge at leve vegetarisk og få proteiner nok? Og kan du ikke her anbefale mig et mærke, et firma der laver lødige proteinprodukter.


JM skrev denne kommentar:
14-05-2014 22:41:26

Hej Marie (Og Michael)

For hvad angår Nutraminos produkter er de fyldt med sødemidler, emulgatorer og gud ved hvilke andre ting. Disse stoffer er godkendte i den stramme danske fødevarelovgivning, men kun fordi der ikke er varigt bevis på at de er skadelige. Stofferne er nye, og omend under mistanke, er der ikke fundet endegyldigt bevis på, at de er skadelige på længere sigt. Men bare rolig, hvis du napper én om ugen, måske to er der ingen fare på færde. Men hvis du begynder at drikke det dag ud, dag ind, så bør du måske skrue ned og spise en ekstra bøf, for at få dækket dit proteinbehov :-)
Alternativt kan du se mod EcoProtein, der er den reneste og bedste vallebaserede proteinpulver, jeg kender til. Hvis det skal være mere sundt kan du kigge se mit nedenstående råd til Marie.

Marie -> Af vegetabilske proteinkilder, kan nævnes bønner på dåse (Røde, sorte, brune), kik-ærter, quinoa (erstatter pasta), nødder for at nævne de vigtigste.

Som pige kan du sagtens få dækket dit proteinbehov, ved bare at spise ovenstående. Træner du, eller er du meget aktiv kan du få brug for en proteinshake, for at holde din krop ved lige.

Særligt risprotein er godt til vegetarer, og et solidt produkt kan findes her: http://rawfood.dk/product/plantforce-rice-protein-chokolate-799/

Dette kan i øvrigt anvendes af alle, der - som undertegnede - ikke kan tåle mælk.
Smagen og den lidt tykke konsistens skal man dog lige vænne sig til :)


Michael N skrev denne kommentar:
20-05-2014 19:00:47

JM * Tusinde tak for svaret så må jeg lede videre på nettet for at finde noget der stadig smager godt og er uden alle de farlige tilsætningsstoffer i.


Michael N skrev denne kommentar:
20-05-2014 19:24:10

by the way jeg har været inde og kigge på EcoProtein men det er sku for pebret, næsten 200 kr. for knap et halvt kilo, kan man virkelig ikke finde noget "sundt" til billigere penge? :)


Philip Schmidt skrev denne kommentar:
23-06-2014 20:16:56

hej
er der et bestemt protein produkt du kan anbefale?
vh Philip


Karin skrev denne kommentar:
28-08-2014 10:30:14

Hej Alun.
Da jeg er nybegynder indenfor alt det der med proteinpulver, vil jeg høre om man på en simpel måde kan bestemme om man har fået fat i det rigtige uden at skulle spørge forhandleren om køerne osv.? Kan man afgøre det ud fra varedeklarationen og indholdsfortegnelsen?
Jeg ønsker ikke at blive ''buff'' jeg vil bare holde et godt helbred.

Mvh. Karin


Erik Holm Nielsen skrev denne kommentar:
20-11-2014 20:56:00

Er der en reference på "For nyligt har forskere fundet ud af, at visse proteiner, særligt proteiner fra valle, faktisk besidder en unik biologisk aktivitet. Endnu vigtigere er det, at denne biologiske aktivitet kan bevares mens proteinet går gennem fordøjelseskanalen og ud i blodomløbet"?

"Desværre er disse proteiner meget skrøbelige,..." - her det vel essentielt, at huske på at de skrøbelige proteiner skal passere mavesækken, et ekstremt surt miljø, som vil denaturere proteinerne.
Det er vel de færreste, som tager indtager valle protein pulver med en forventning om at opnå en effekt fra ikke-denaturede proteiner, det er vel byggestenene, aminosyrerne, vi er interesserede i, og specielt de essentielle.


Lydia skrev denne kommentar:
26-01-2015 02:19:45

Mange tak for info! Jeg skulle til at bestille whey proteiner. En af min ven har anbefalet mig, at jeg skulle købe fra bodyboulding.com fra USA. Men, nu har jeg ombestemt mig.

Mvh Lydia fra Grønland


Helle skrev denne kommentar:
11-03-2015 10:40:59

Hej Alun
Fin artikel. Findes der er protein pulver der tager hensyn til laktoseintolerance?


Simon Sørensen skrev denne kommentar:
03-10-2015 21:52:33

Virkelig god artikel!
Jeg vil virkelig anbefale alle nybegyndere, at gøre brug af proteinpulver. Det er virkelig et magisk pulver der giver resultater. Jeg fandt denne side som specielt henvender sig til rookies: www.wheyproteinpulver.dk


Simon Sørensen skrev denne kommentar:
03-10-2015 21:52:48

Virkelig god artikel!
Jeg vil virkelig anbefale alle nybegyndere, at gøre brug af proteinpulver. Det er virkelig et magisk pulver der giver resultater. Jeg fandt denne side som specielt henvender sig til rookies: www.wheyproteinpulver.dk


Tenna skrev denne kommentar:
24-06-2022 09:25:15

Virkelig informativ artikel - TAK!
Er nysgerrig på en sammenligning med planteprotein.
Kvalitetsforskel på de forskellige er der jo helt sikkert, men er en god planteprotein lige så god for kroppen som den gode mælkeprotein?


Tenna skrev denne kommentar:
24-06-2022 09:25:24

Virkelig informativ artikel - TAK!
Er nysgerrig på en sammenligning med planteprotein.
Kvalitetsforskel på de forskellige er der jo helt sikkert, men er en god planteprotein lige så god for kroppen som den gode mælkeprotein?


Jannik skrev denne kommentar:
08-05-2024 12:16:04

Hvordan er bodylabs whey protein eftet din vurdering


Kom med din kommentar

Mest læste i Sund kost

Gode tilbud og økologiske produkter - besøg vores shop

Go left in offers Go right in offers
Alun.dk Hestetangsvej 58 3520 Farum info@alun.dk
Sitemap Kontakt Om Alun.dk Persondatapolitik Betingelser Smiley